Contest Hijrahku

Assalamualaikum..
Tadi tengah usha2 dashboard, ternampak kak maera punya entry.. Lepas gode2, ternampak contest ni. Mula2 tak nak join sebab tak ada benda nak diceritakan pasal diri ku ini. Tapi bila difikir2 balik, ada jugak. Cara pakaian aku sekarang ada kisah nya dulu.. Tak kan dari kecil aku dah berpakaian litup lagi labuh.

Dulu masa aku lower form pemakaian aku banyaknya terpengaruh dari kawan. Ada kawan aku ni masa kat JB je pakai tudung. Masa balik Muar, free hair. Kadang2 terdetik kat hati "kan best, mak aku pun bagi buat macam tu" time tu pemikiran ni cetek lagi. Tapi aku still tak bukak sebab ingat pesan mak.. Solat pun tak penuh. Dalam sebulan boleh kira dengan jari..

Masa sukan paling aku suka. Lagi2 kalau aku bawa baju Handball. Baju lengan pendek, pakai tudung tapi tak pakai anak tudung, tudung diikat belakang tengkuk. Semua terikut kawan. Bila kat rumah, aku terpaksa pakai baju ikut cara mak.

Tapi tu dulu. Lepas PMR aku pindah sekolah Teknik JB. Peraturan kat sana agak ketat.. Agak islamik. Bergaul campur tak boleh. Tu masa form 4 lah. Time dah senior kitorang apa peduli.. Bergaul tapi still jaga batas. Tak takut bergaul sebab cikgu2 pun dah kenal kitorang. Lagi2 aku ni pengawas. Lagi lah kena jaga pemakaian dan peraturan. Dari situ aku mula ubah cara pakaian aku. Aku dah mula pakai handsock. Tapi sebagai permulaan aku pakai handsock kat sekolah je. Lagipun ada kawan aku yang pakai handsock gak. So, terpengaruh..

Lepas SPM, aku masuk PLKN. Kat sana memang mementingkan pergaulan. Kalau cina tak apa lah. Melayu. Sejak masuk PLKN lah aku tak pernah tinggalkan solat sampai sekarang. Maybe sebab masa aku kena demam denggi time PLKN, ada nurse ni cakap "Ni first time saya nampak orang yang duduk dalam wad ni solat sendiri. Biasanya kena suruh". Tu salah satu darinya lah. Penghuluwati merangkap kawan baik aku pun banyak bagi nasihat. Kira kawan2 aku kat PLKN membawa kesan positif lah kat aku..

Bila keputusan UPU keluar, alhamdulillah aku dapat UIA. Lagi lah kena jaga aurat, ikhtilat, percakapan.. Memang kena dengan jiwa aku lah sebab aku ni tak reti bergaul dgn laki..hehe

Sekarang aku dah pakai tutup dada. Kalau tak tutup rasa tak selesa. Tapi masih kena perbaiki.. Nak try pakai stokin pulak. Sekarang pakai memang lah pakai tapi time kelas je sebab nanti kena saman.. Melayang RM50.. hehe


sekian

0 person read and comment: