Japanese Girls School Uniform: Seikufu

Konnichiwa! (Bajet japanese jap).. And assalamualaikum..

Korang tahu seifuku tu apa? Kalau mengikut title tu masti korang tahu kan? Actually aku baru tahu.. hihi selama ni aku panggil sebagai 'Baju Sekolah Budak Perempuan Jepun' Wah panjang kan nama yang aku bagi. So, untuk mengelakkan orang panggil nama baju tu panjang2, orang Jepun pun reka satu perkataan supaya save space sikit iaitu 'SEIFUKU' cerita tu tipu okay.. Seifuku bermaksud seragam but more too girls. Fuku bermaksud pakaian dalam bahasa Jepun. But! Korang jangan translate satu satu kat google translate 'SEI' and then 'FUKU' because if you google translate SEI the meaning is seks actually the meaning is law atau peraturan.. haha so, it like pakaian peraturan. Tapi Fuku really is clothes..

Selain dari Seifuku, orang ada panggil Sailor Fuku. Biasanya seragam ni pelajar sekolah menengah rendah dan ke bawah pakai baju ni. Bila cakap pasal Sairol Fuku teringat Sailor Moon dan teringat Miracle in Cell no 7. Dah tengok? Sedih wa cakap sama lu.. Back to our topic, aku lebih suka panggil Seifuku. Sailor Fuku tu macam...mmmm teringat kat aku Sailor Man.

So, apa yang menarik sangat Seifuku ni? For me, it so kawaiiii ne~~.
I like number 1 to 4..(^o^)~
Pakaian diorang tertukar2. Lain musim lain bajunya..

 Same school — Different uniform for summer (left) ,and winter (right).. Skirt is still the same. Cuma tambah jacket supaya lebih panas. Kalau aku lah kan, kaki pun aku sejuk seh..
 The tie may be red or, it may be colored to reflect what year of school the student is in.

Peraturan sebenarnya skirt tu mestilah 15cm atas ke bawah lutut. Dah lupa. Zaman semakin moden, manusia semakin inovative, kabanyakan kita tengok semua singkat2 belaka. Aku tak nak cakap pasal hukum lah ka sebab itu diorang punya peraturan. Aku just nak cakap walau panjang atau pendek skirt tu, aku still rasa ianya comel!!



Comel okay comel.. Kalau korang perasan jugak, seifuku banyak diinovasi kan dan di buat cosplay. Dalam manga or anime pun banyak wataknya pakai seifuku dan kebanyakannya seksi belaka..

SAYA SUKA SAYA SUKA!!




Cosplay.. Kalau diorang pakai comel lah. Aku rasa kalau orang melayu pakai... err tak sesuai kot..




I dont know why.. but I do love seifuku!!

0 person read and comment: