AKTIVITI 1 :NAVIGASI

Assalamualaikum!
Sebelum ini, saya ada cakap nak post pasal aktiviti fizikal di PLKN right? Okay, Navigasi bukanlah aktiviti pertama. aktiviti pertama tak silap saya kembara halangan. But, I don't have any picture of that activity

Sebelum aktiviti Navigasi bermula. Kami diajar cara menggunakan peta dan kompas. Rasanya hampir semua kot yang tak suka masuk kelas nih. But, I love it. Tak tahu lah kenapa. Maybe sebab saya faham kot apa yang perlu dibuat, next and so on. Kelas ni bukan sekali dua aje, banyak jugalah. Saya terlepas kelas pertama masa saya MC demam denggi tapi alhamdulillah saya dapat kejar. Setiap kompeni dibahagikan kepada lapan group. Empat wira dan empat wirawati. Saya yang tak ada group pada asalnya main masuk je lah mana-mana group. huhu

Dalam group saya tu rasanya saya yang paling beria (bersama penghuluwati), kitaorang aje yang conquer peta tu. Padahal ketuanya orang lain =_=''. Tapi serius best. Nak cari bearing pun bukanlah susah tapi cuma pening. Cara-cara untuk mencari bearing:

  1. Cari Utara anda menggunakan kompas
  2. Pusingkan peta sambil meletakkan kompas diatas peta hingga jarum arah menunjukkan ke arah peta
  3. Tentukan point pertama
  4. Tentukan point kedua
  5. Letakkan kompas dari point pertama ke point kedua
  6. Pusingkan bearing sampai jarum arah masuk ke dalam perumah warna merah.
Saya tahu korang tak faham. Tapi ini hanya untuk peringatan saya.
Source: http://luvjia.blogspot.com/
rupa kompas tu lebih kurang macam ni lah
So, dipendekkan cerita masa hampir suntuk untuk aktiviti navigasi. Cikgu suruh lantik ketua setiap group. Saya dilantik untuk jadi ketua. Sebenarnya dalam group saya tu saya dengan penghuluwati je yang beria. Berilah saya chance untuk jadi ketua *cett* 

Tibalah hari navigasi tu. Cikgu bagi GR dan tentukan bearing sendiri. Dah dapat jawapan, bisik kat cikgu. Wirawati Delta group yang first dapat bearing dan betul. huhu G Double O D J O B Good Job!

Wirawati Delta. Tak tahu kenapa saya tak ada dalam gambar ni. T^T

Cari Bearing

Belakang tu mcm bodyguard lah. tu yang pegang kayu

Wirawati Alpha


Dalam gambar ni pun tak ada saya ~.~
Anyway, akibat ada 5orang ketua dalam satu kompeni, sesaklah kan kalau semua nak kat depan. So, bahagikan 3 depan 2 belakang. Sayalah yang duduk belakang. Bersama Angela. Dia pun ketua. Tak dapat lah merasa pegang kompas sambil cari arah. Kami kat belakang just ulang balik arahan cikgu pengiring. "kanan sikit!" "kiri sikit!" "cepat sikit!". Orang kat depan dah menyirap je kitaorang suruh cepat sikit. Nak buat macam mana. Dah arahan cikgu. :/ 

Wira Delta. Kitaorang selalu sampai sama-sama kat check point

Dah sampai di last check point!
Keputusan terakhir, wirawati Delta dapat tempat pertama. yeey! tapi wira Delta dapat tempat last. Boo! Sesat punya pasal. Dengar cerita diaorang tersasar sampai Yong Peng. Tak mustahil kot.

0 person read and comment: